ROUTES

MTB via Bankeryd, backar och Baslandia

En MTB-runda som sträcker sig omkring 45 km med enklare stig och en del grusväg. Fina vyer och svenska vackra lantbruksmiljöer mixas med svalkande skog och möjlighet till ett avslutande bad som passar de flesta mountainbike-cyklister.

Vi startar i Vattenledningsparken och letar oss snabbt över till Stadsparken på stigar bakom Södra Vätterbygdens folkhögskola. En första vy över Jönköping, Vättern får du får från utkiktsplatsen över stadsparksvallen. Härifrån blir det lätt uppför längs med Dalviks forsande vatten med riktning mot lite urban exploring på Baslandia.

Baslandia, en spännande plats från en svunnen tid.

Rutten fortsätter mot Järstorp där vi sakta rullar förbi Jönköpings Brukshundsklubb, en pilgrimsled tar dig genom skogen till Lalleryd där du snart stöter på Bankerydsleden som sedan följs en bit. Det går utför, passa på att vila benen inför den kommande klättringen uppåt igen.

Från toppen av Lalleryd.

Nu följer efter en klättring vacker skogsmiljö med trevlig single trail och en del klättring (!). Efter någa kilometer viker vi av mot Jönköping igen över passerar förbi Risbrodammen, följer Bankerydsleden en bit och passerar några riktig vackra platser.

Cykel, röda stugor. Bara att njuta.

Några få hundra meter på klassiska Älgafall  och annan hårt packad grusväg leder mot Axamosjön och Västersjön (passa på att ta ett dopp) som sedan följs av en sista skön nedförskörning genom Vattenledningsparken.

På väg mot Älgafall.

Som alltid, visa hänsyn till gående, hundar och hästar och följ de anvisningar som finns för olika naturområden! Så vi alla kan fortsätta njuta av härlig mountainbike.