ROUTES

Stadsnära MTB

En varierad 2-mils MTB-runda som tar dig från Vattenledningsparken i Jönköping, förbi vackra Hassafall och Varkullen och avslutningsvis en loop runt Västersjön. Vi har utgått från Vattenledningsparken där ett av Sveriges första vattenreningsverk byggdes 1864. Här finns mer trevlig stig att njuta av innan eller efter du ger dig ut på rutten.

Toppen på Vattenledningsparken.

Vi tar lite höjd och letar oss längs med höjden och tar ett riktigt trevligt segment stig nedför, innan vi når botten så viker vi av mot en dold liten tunnel under riksväg 40 och ”Göteborgsbacken”. Här kan det vara lite igenväxt under högsommaren, det går också att ta stigen hela vägen ner till koloniområdet och ta en kort asfaltsträcka på bilväg under riksväg 40 och komma på samma rutt på banvallen igen. Nu följer vi den gamla banvallen (som du härifrån kan följa hela vägen till Bottnaryd) men snart viker du av vänster ner på en flowig stig till Hassafall och ett naturskönt område där du stannar upp. En bro leder över ån och rutten fortsätter på andra sidan.

Hassafall, inte bada kanske men härlig plats!

Här kan du följa ledmarkeringar eller grusväg, där du kommer passera möjligheten att ”cykla”, jag du klarar det kanske men det är ingen lätt match, upp på Varkullen. Fin utsikt och läge för lite energi.

Tidig morgon med utsikt från Varkullen.
Grusväg i Månstorp.

Sedan har du magisk grusväg förbi Månstorp innan du ansluter på en grusväg parallellt med banvallen. Rutten letar sig fram på stig och grus förbi flygplatsen mot Västersjön, runda sjön, stanna för ett dopp, titta på flygplanen och fortsätt förbi ytterligare en sjö med stig precis i strandkanten. Avslutningsvis tar vi oss ner genom Vattenledningsparken igen och kan leka vidare bland rot och stig.

Kul i Vattenledningsparken.

En stadsnära MTB-runda som tar dig till några riktiga guldkorn, både med utsikt och badmöjligheter. Och såklart lite trevlig stig och grusväg!

Notera:

* Chokladverkstan passerar du om du vill. Precis när ni cyklar på banvallen i Bårarp.
* Hassafall och Varkullen. Klart värt att hoppa av cykeln en stund!
* Västersjön, badplats som ofta håller en riktigt skön temperatur!
* Vattenledningsparken, bjuder på både fornminnen och industrihistoria.

För den som vill addera några kilometer kan vi rekommendera en liten runda över Dalvik och Samset, även här nära stan men vackra miljöer, riktigt fina stigar och ännu mer vattenhistoria. Omkring tre mil, du hittar den MTB-rundan här, ca 3 mil att snurra på i två loopar med start i Vatttenledningsparken. En riktig vattenrunda, Vattenledningspark, Västersjön, Hassafall och Dalvikfallen!